Viool, mijn leven

Op 5-jarige leeftijd begon Damayanti met vioollessen. Ze startte met de Suzuki-methode. Deze methode leert kleine kinderen spelen, zonder dat ze in eerste instantie noten hoeven te kunnen lezen. Kleine kinderen leren hier alles op het gehoor te spelen. De theorie is dat viool spelen aangeleerd kan worden net zoals men ‘leert praten’. Door veel te luisteren en te herhalen en ook de ouders bij de les te betrekken wordt dit bereikt.

Damayanti is na enige jaren overgestapt naar een andere reguliere viooldocent. Dit was Hans Scheepers (leerling van Davina van Wely). Daarna heeft ze in de loop der jaren les gehad van Yigal Zimmermann en van Jan Wittenberg (oud-concertmeester van het Radio Philharmonisch Orkest), Joan Berkhemer en Nathalia Morozowa.

Damayanti Colpa is in 1997 afgestudeerd als Docerend Musicus aan het Conservatorium van Amsterdam. In 1999 slaagde zij voor haar Uitvoerend Musicus examen op het Rotterdams Conservatorium.

Al tijdens haar studie op het Conservatorium speelde ze in het Nationaal Jeugd Orkest, waar ze 6 jaar deel van uitmaakte. Na haar eindexamen heeft zij veel opgetreden in verschillende ensembles.

Ze speelde in meerdere orkesten, waaronder het toenmalige Balletorkest, de Italiaanse Opera van Amsterdam, het orkest van het Belcanto Festival te Dordrecht, het Promenade Orkest en andere orkesten waaronder het Mulder Consort, het Orkest van het Noorden, L’Orchestra Particolare en meer. Verder speelde zij in het orkest van musicals van Joop van den Ende en Jacques Senf Productions. Ze was concertmeester bij het Wiener Melange Orkest van Charlotte Bon.

Damayanti heeft zich naast het klassieke repertoire in meerdere muziekstijlen gespecialiseerd. 
Zo heeft ze zich 10 jaar lang verdiept in de Roemeense zigeunermuziek en maakte dit haar eigen. Door veel tournee’s te maken en rond te reizen in Roemenië leerde ze de muziek niet alleen op de juiste manier te interpreteren, maar ze leerde tegelijkertijd de taal spreken. Damayanti trad met haar Roemeense Ensemble ‘Duo Ensemble Carpati’, regelmatig op tijdens officiële gelegenheden bij de Roemeense Ambassadeur in Nederland. Verder heeft zij met verschillende Roemeense zigeunerorkesten opgetreden op nationale en internationale festivals in binnen- en buitenland en ook speelde ze regelmatig voor radio en TV.

Damayanti was lid van het Piazzo Ensemble. De Argentijnse Tango stond hier centraal. Met dit ensemble speelde ze voornamelijk muziek van Astor Piazzolla.

In de loop der jaren deed en doet Damayanti veel gelegenheidsoptredens met meerdere pianisten. Deze gelegenheden lopen uiteen van bruiloften tot begrafenissen en van verjaardagen tot dinnerachtergrondmuziek. Het repertoire is variabel, maar over het algemeen wordt hier Salonmuziek, licht klassieke muziek gespeeld.
Natuurlijk geeft ze ook recitals, of speelt als duo met piano.

Damayanti geeft naast haar optredens ook vioolles. Haar leerlingen variëren in leeftijd van 4 tot rond de 40 jaar. Ze gebruikt een combinatie van verschillende methodes om de leerlingen optimaal en heel persoonlijk de fijne techniek van het vioolspelen te leren. Bij Damayanti kiezen leerlingen zelf of ze viool willen leren spelen. Het wordt niet van bovenaf opgelegd. Hierdoor zijn haar leerlingen ook heel betrokken bij de lessen en stralen ze plezier uit.